Op het tweede gezicht…

De moeilijkheden van dit moment zijn niet erg en duren maar kort, als je ze vergelijkt met de heerlijke, eeuwige dingen die we daardoor nog zullen krijgen. Dat maakt alles goed. Maar dan moeten we niet letten op de zichtbare dingen, maar op de onzichtbare dingen. Want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, maar de onzichtbare dingen zijn eeuwig. (2 Korintiërs 4: 17-18, BB)

Een vriend die God vreest

Een reactie plaatsen

vriendenAls je de Facebook-profielen mag geloven, hebben we tientallen of zelfs honderden vrienden.
Dat is de virtuele wereld.
In de reële wereld is echte vriendschap een hoog goed.
Een echte vriend is een bijzonder zeldzaam geschenk, om met warmte te koesteren.

Deze morgen lazen mijn vrouw en ik een mooi stukje over het belang van goede vrienden in het dagboek ‘De kracht van biddend bijbellezen’ van de schrijfster Stormie Omartian. (een echte aanrader trouwens!)

‘Bid om godvrezende vrienden’ zegt de titel van het stukje en verwijst naar Amos 3.
In Amos 3:3 staat er “Gaan er twee tezamen, zonder dat zij het eens geworden zijn?”

Vervolgens omschrijft ze enkele eigenschappen van een goede vriend en verwijst daarbij naar verzen uit Spreuken en Prediker:

  • Een goede vriend vertelt liefdevol de waarheid (Spreuken 27:6)
  • Een goede vriend geeft u een verstandig advies (Spreuken 27:9)
  • Een goede vriend verbetert u (Spreuken 27:17)
  • Een goede vriend helpt u wijzer te worden (Spreuken 13:20)
  • Een goede vriend blijft dicht bij u (Spreuken 18:24)
  • Een goede vriend houdt van u en steunt u (Spreuken 17:17)
  • Een goede vriend helpt in moeilijke tijden (Prediker 4:9-10)
  • Een goede vriend is geen onruststoker (Spreuken 24:21-22)
  • Een goede vriend is niet vaak boos (Spreuken 22:24-25)

Ze sluit af met een mooi gebed:

handen gebed op bijbelHeer, ik bid dat ik altijd goede, godvrezende vrienden mag hebben,
en dat we elkaar beïnvloeden, aanmoedigen en inspireren om dichter bij U te leven.
Ik bid om vrienden die mij liefdevol de waarheid zullen vertellen,
me wijze raad zullen geven en mij in moeilijke tijden zullen helpen.
Help mij ook om zelf zo’n vriend te zijn voor anderen.
Breng geschikte vrienden in mijn leven.

Zo’n vriend wil je graag hebben. Zo’n vriend mogen we zijn!

Geef een reactie

